štvrtok 14. júla 2016

Prečo YouTube strieda TV (a prečo to nie je až tak zlé)

Mám 22 rokov a možno budem znieť ako idiot keď poviem, že na YouTube som si pripadala stará. Možno sa vám to zdá divné, ale 22 rokov a malomestské prostredie sú veľmi kritické faktory. Internet nám doma zaviedli keď som mala nejakých 13 rokov a teda zhruba v čase, keď YT vznikol. Vysvetľuje sa to zložito ale v podstate kým sa celý ten vlak rozbehol, bola som už príliš stará aby som naň vyskočila. YT som poznala, pozrela som si občas nejaký klip a to bolo tak všetko.
Môj brat má o 8 rokov menej, čo bol vek presne akurát a veľmi rýchlo si kúpil lístok. Naše záujmy sa veľmi rozchádzali, až som nejak začala vnímať, že na počítači trávi viac času než je pre mňa prijateľné. 
Nie je to tak dávno čo YT začali používať iní ľudia než čojaviem speváci. Vyčlenilo sa nové kvázi "povolanie" kvázi "hobby" kvázi spojenie "príjemného a užitočného". Áno, snažím sa zviesť reč na novú profesiu (väčšinou) mladých ľudí. YouTuber. 
Videá,  ktoré pozeral môj brat, som nechápala. Veď to boli obyčajní ľudia, decká, čo samých seba natáčajú pri hraní videohier, ktoré nejak primitívne komentujú. Väčšina starších ľudí   (no napríklad aj ja som) bola voči tomu veľmi skeptická a keď som sa na to bližšie pozrela, aj znechutená. Mala som averziu voči tomuto žánru. A to len pre to, že som spravila tú istú chybu ako milióny ďalších, mysľou starých ľudí. Vzala som do rúk celok, stlačila som ho tak silno, že som z neho vytlačila všetko dobré a keď som roztvorila dlane,z tej vyžmýkanej suchej kôpky som vyčítala: Prečo sa ľudia pozerajú na iných, ako hrajú videohry ?
Teraz som mnou buď súhlasíte alebo ma neznášate, podľa toho na ktorej strane ste. Bavme sa chvíľu o slovenskej YT-scéne. Ja som ju vlastne registrovala od vtedy, ako naše vždy aktuálne médiá objavili chalana, ktorého už aj tak poznali milióny ľudí a trefne ho označili ako "fenomén". Určite viete, že hovorím o Gogovi, vlogerovi a letsplayerovi. Mne osobne jeho štýl nesedí, ale napriek tomu som čítala jeden článok o Gogovi za druhým. Viac než averzia voči jeho videám u mňa nastúpila averzia voči štýlu, akým boli tieto články/ rozhovory vedené. Novinári a redaktori, dospelí zrelí ľudia, a vyžívajú sa v šikane a "hejte" chlapca, ktorého tvorbe nerozumeli. To im nebránilo ju znevažovať. Bolo to: 
"Prečo toľko ľudí pozerá tvoje videá?" 
"Myslíš si, že si vhodný vzor pre deti?"
"Je podľa teba správne zarábať na tom, že natočíš ako si natieraš nutellu na tvár?" 
A takto to pokračovalo. Očividne nervózny chlapec, ktorému väčšinou poplietli aj umelecké meno, sa to snažil vysvetliť. Jeho odpovede boli vytrhnuté z kontextu. Ale bolo jedno, že novinári boli zjavne úplne nepripravení a jeho tvorbu neuznávali a podhodnocovali ju.
Gogo: "Poznáš napríklad tvorbu Pewdiepie-a ?"
Novinár DenníkN: "Haha, ja mám 26 rokov a píšem o politike...."
Nejde tu o Goga. Fakt nie. Ide o to, že takmer každý článok končí plačlivým sťažovaním sa, že mladí ľudia si hľadajú nové idoly mimo TV. A tak sa pýtam, prečo sa médiá čudujú, že ich mladí ľudia nesledujú. Veď ja sama som TV nepozerala, ani nepamätám. A na čo sa mám pozerať ? Na tak lacné seriály, že aj fejková Lujs Viton kabelka z jarmoku z Revúckej Lehoty popri nich vyzerá ako hodnotný exemplár ? Reprízy stokrát opozeraných seriálov ? Nekonečné reklamy ? 
Ľudia pls. Možno formáty, aké točia mladí youtuberi nie sú vrcholom umenia, ale nie sú ani jeho dnom. Bola by som oveľa viac znepokojená, keby môj brat vzhliadal k niekomu z tej skvostnej smotánky, ktorá má odrážať to najlepšie z nášho „šoublázninca“.  Erika Judíniová vám ukazuje Druhú Vicemiss Slovensko 2003 v šatách (pííííp) za xxxx a lodičkách  z dieľne (pííííp) za hriešnych xxxx s jej priateľom, známym podnikateľom a milionárom ktorý vďaka kamarátom vo vláde urobil biznis z daní tvojej mamky a tatka. A hľa, hneď vedľa, módna polícia s Ivetou Malachovskou, ktorej zadok vyteká zo šiat. Peroxidová profesionána prostitútka playmate vysvetľuje, ako sa cíti po podstúpení tretej operácií zväčšení pŕs. Aha, no nie je to Zora Coborová, s jej o 30 rokov mladším partnerom ? A na ďalšej akcií vyspovedali aj spevácku divu Beátku Dubasovú, ktorá už 25 rokov spieva na playback Vráť mi tie hviezdy a nevie ani správne otvárať ústa. A tamto je pribratá Ivana Christová. Atď....

Asi bude naozaj pravda, že nie sme generácia, ktorej by toto stačilo. Našťastie – inak by som si asi myslela, že sa niekde stala chyba. Fakt by sa niekomu páčilo, keby toto boli idoly dnešných detí? Z nich si majú brať príklad ? Prečo sa ľudia radšej nepokúsia pochopiť, že schopný youtuber je pre mladých lepšia alternatíva zábavy ? 


To, čo nám predkladajú v Smotánke, nie je skutočné. Tí ľudia sa na výslnie dostali tak špinavo, že si to ani nechceme predstaviť. Vo výsledku, keď sa už vyšplhali tak vysoko, ako po tom túžili, ich sledujete skvelo oblečených na nejakej VIP party. Možno si prajete byť tam tiež, hovoriť s nimi, smiať sa, byť jedným z tých cool ľudí. Poviete si, aké super by to bolo mať ho za kamaráta, v skutočnosti je to však nejaká namyslená špina ktorá by vás nikdy nebrala za seberovného. S YouTubermi je to iné. Vy STE ich kamarát. Vo videu hovorí priamo k VÁM, robí ho pre Vás s cieľom zabaviť Vás. Ak je v tom dobrý, tak si aj zarobí. Ale NIE NAOPAK. Preto si myslím, že nie je dôvod niekoho hejtovať za to, že svojou prácou zarába. Ak sa na jeho prácu budete dívať ako na trepanie do kamery, nikdy to nepochopíte. Ak sa na neho budete dívať ako na zabávača, ktorý nie je spokojný kým nevypustí kvalitne editované video, bude to pokrok. 

Netvrdím, že všetci YT-beri sú rovnako dobrí, ani že pri PC treba stráviť polku života, to ani náhodou. Rovnako ako nemôžem povedať, že všetko čo ide v TV je zlé, nemôžem povedať, že všetko na YT je dobré.  Ide však o to, že si každý môže vybrať, čo sa mu páči.  Rozdiel však je, že zatiaľ, čo pri čítaní nejakého nacvičeného interview, prezeraní si paparazzi fotiek a pri sledovaní party našej elitnej smotánky sa cítite ako votrelec. YouTuber/ka robí opak – vezme tú kameru a ukáže sa vám sám. Nie ste votrelec – ste tam, lebo vás pozval. Nenarušujete jeho súkromie, lebo vás pustil dnu, aby ste boli súčasťou toho, čo robí.
YT je len ďalšia forma trávenie voľného času. Priveľa zlého škodí, preto si treba ustriehnuť obsah toho, na čo sa pozeráte. Ak chcete pozerať sajrajt, nemá zmysel tu obhajovať YouTube, debiliny môžte pozerať aj na Markíze a Jojke. Ale ak sa rodičia hnevajú len pre to, že ich deti trávia veľa času pri PC, možno by mali popremýšľať nad tým, čo vlastne robia pre to, aby im lepšie vyplnili voľný čas. 

Lyri 















Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára